بسیج

مطالبی در باره ی بسیج

بسیج

مطالبی در باره ی بسیج

بسیج دانش آموزی

هر سازمان، مرکز و یا نهادی به طور معمول دارای ویژه گی های خاص خود می باشد. سازمان بسیج دانش آموزی نیز متناسب با وضعیت سازمانی خویش دارای ویژه گی هایی به شرح زیر می باشد:

1- برنامه ها و فعالیت های دانش آموزان در مراحل مختلف سازمانی متناسب با سطح تحصیلی ، خصوصیات روحی ، سنی ، جنسیتی و جسمی آنان ارائه و اجرا می گردد.

2- دانش آموزان به عنوان رکن اصلی و عامل اجرایی در مسیر فعالیت ها مطرح می باشند که در نتیجه روحیه مسئولیت پذیری ، تعهد اجتماعی و رشد استعدادهای آنان تقویت می شود.

3- فعالیت ها از نظر علمی و تحرک آفرینی متناسب با نیازهای روحی و عاطفی دانش آموزان و تحرک پذیری آنان می باشد.

4- دانش آموزان با شرکت در فعالیت های بسیج مدارس با فرهنگ کار و تلاش ، جدیت و سازندگی ، ایثار و نوع دوستی ، تعاون و همیاری ، زندگی اجتماعی ، ابتکار و خلاقیت ، همکاری و کوشش جمعی و همچنین ارزش های دینی و ملی آشنایی بیشتری پیدا کرده و برای حصول بدان به آموزش ها و تمرین های عملی می پردازند.

5- از خصوصیات بارز فعالیت ها ، جنبه عملی، تحرک آفرینی و مهارت آموزی متناسب با نیازهای روحی و عاطفی دانش آموزان و تحرک پذیری و هیجانات طبیعی آنان می باشد.

6- دانش آموزان با عضویت در بسیج دانش آموزی می توانند با بسیج مساجد ارتباط مستحکمی برقرار نمایند.

 

7- هادیان و راهنمایان بسیج دانش آموزی از میان مدیران ، معلمان ، مربیان و کارمندان بسیجی وزارت آموزش و پرورش و کارکنان پر تلاش بسیج دانش آموزی انتخاب می گردند ، که کاملاً در اجرای صحیح و شایسته برنامه ها و فعالیت ها مورد اعتماد بوده و می توانند کارآیی مؤثری را به عنوان پرچمداران دفاع در مقابل تهاجم فرهنگی داشته باشند.

8- متناسب با کسب لیاقت و شایستگی در انجام فعالیت ها ، دانش آموزان از لباس ویژه و نشان مخصوص و درجات خاص بسیج دانش آموزی استفاده می نمایند که در جذابیت، حفظ و انسجام و توسعه رقابت های سالم و سازنده و شکل گیری تدریجی شخصیت آینده سازان انقلاب اسلامی و صیانت از جوانان و نوجوانان مؤثر می باشد.

9- اعضاء به طور تدریجی و متناسب با توان جسمی و آمادگی روحی با فنون دفاعی در حدی که قانون تعیین نموده است تحت عنوان آموزش آمادگی دفاعی آشنا شده و روحیه دفاع از انقلاب و کشور اسلامی در ایشان تقویت می گردد.

10- اعضاء متناسب با توان جسمی و آمادگی روحی برای همیاری و تلاش در کاهش سوانح ناشی از مقابله با حوادث غیر مترقبه مانند سیل ، زلزله، آتش سوزی و ... تحت آموزش و تمرینات عملی قرار می گیرند.

11- با ادامه تحصیل اعضاء در دانشگاه ها و یا اشتغال به کار ، پرونده سوابق عضویتی و فعالیت آنها به بسیج دانشجویی و یا بسیج ادارات یا بسیج مساجد و محلات  ارسال گردیده و امکان استمرار فعالیت آنان در آن مراکز مهیا می شود.

12- با توجه به اینکه مبنا و پایه  اصلی جذب و شکل گیری شخصیت بسیجی ، فرهنگ و تفکر بسیجی می باشد ،  لذا اولویت اصلی در نوع فعالیت ها در دوران دانش آموزی ، امور فرهنگی می باشد که جزو برنامه های اساسی برای تربیت بسیجیان محسوب می شود.

13- سازماندهی بسیج دانش آموزی امکان مشارکت اعضاء در فعالیت های مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، سازندگی و ..... متناسب با سیاست های نظام و با ایجاد زمینه از سوی مراکز ذیربط را فراهم نموده و به عبارت دیگر یک روش عملی و سهل الوصول برای مشارکت جوانان در فعالیت های عمومی و اجتماعی محسوب می گردد.

14- با توجه به انواع عضویت های بسیج اعم از عادی و فعال و سازماندهی اعضاء که متناسب با شایستگی و میزان و نوع فعالیت آنان است جذب گسترده و بدون محدودیت دانش آموزان ،  از جمله خصوصیات بارز بسیج دانش آموزی می باشد.

15- یکی از مناسب ترین و عملی ترین روش های احیاء امر به معروف و نهی از منکر ، تقویت و توسعه بسیج دانش آموزی و بکارگیری این تشکل مردمی (با توجه به ویژگی های مربوطه و وجود نیروهای متعهد و با انگیزه در جهت این فریضه الهی) می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد